Od 3 tygodni trwa przedświąteczna gorączka zakupów w polskich galeriach handlowych. Tylko w ostatni weekend centra handlowe biorące udział w badaniu Retail Institute odwiedziło 3,8 miliona klientów, czyli o 10% więcej niż rok temu.

Wielu zarządców centrów handlowych, aby zwiększyć komfort przedświątecznych zakupów, wydłużyło czas pracy galerii handlowych oraz stworzyło specjalne miejsca, w których klienci mogą odpocząć i zrelaksować się, wysłuchać kolęd czy spróbować regionalnych specjałów.

Eksperci z Retail Institute postanowili sprawdzić, czy temperatura gorączki przedświątecznych zakupów rośnie, czy też spada w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku. Czy w centrach handlowych jest mniej klientów, a eCommerce faktycznie przejęło pałeczkę lidera?

Instytut przeanalizował wyniki odwiedzalności ponad 100 centrów handlowych w trzech przedświątecznych tygodniach, tj. w okresie między 20 listopada a 17 grudnia włącznie. W badaniu uwzględniono trzy podstawowe kryteria mające wpływ na wyniki obiektów handlowych: wielkości, lokalizację (centra śródmiejskie i znajdujące się na obrzeżach miast) oraz typ. To ostatnie kryterium pozwala rozróżnić centra, w przypadku których głównym motywem odwiedzin jest oferta spożywcza (super/ hipermarkety) lub bogata oferta modowo-usługową.

W trakcie trzech tygodni przedświątecznej gorączki zakupów odwiedzalność we wszystkich 100 centrach handlowych nie zmieniła się w porównaniu do tego samego okresu 2016 roku. Zaskakuje jednak bardzo słaby wynik centrów dużych i bardzo dużych czyli tych, mających powyżej 40 000 m2 powierzchni najmu (GLA). Do tych obiektów przyszło do 17 grudnia włącznie 12,8% mniej klientów niż w analogicznym okresie 2016 roku. Wyniki odwiedzalności w tych obiektach są nadal o 40% wyższe niż centrów średniej wielkości.

Doskonałe wyniki odnotowały natomiast centra małe (5000-19 999 m2 pow. najmu], które odwiedziło o 13% więcej klientów niż w roku poprzednim oraz centra średnie (mające między 20 000 – 39 999 m2 pow. wynajmu, GLA) które odnotowały wzrost o 11,25%.

To co zaskakuje to doskonałe wyniki centrów znajdujących się na obrzeżach miast (+12%) oraz tych, mających dominującą rolę operatora spożywczego (+5,6%). Eksperci Instytutu wskazują tu dwa główne powody: prostotę w zaparkowaniu samochodu oraz dużą różnorodność oferty usługowo-handlowej.

Porównując odwiedzalność centrów handlowych od stycznia 2017 roku z analogicznym okresem 2016 roku centra zrzeszone w projektach Retail Institute odwiedziło o 4,6% klientów więcej.

Retail Institute, to ośrodek dialogu, badań i analiz oraz dobra przestrzeń do dyskusji dla ekspertów z branży retail. Organizacja wspiera jakościowy rozwój centrów i sieci handlowych oraz firm z sektora eCommerce dzięki wiedzy, doświadczeniu i innowacyjnym rozwiązaniom.