– 4,9 % niższa frekwencja w centrach handlowych w styczniu 2024 roku

W styczniu 2024 roku frekwencja w galeriach handlowych, badanych przez Retail Institut,  była aż o -4,9 proc.  niższa w porównaniu do tego samego miesiąca 2023 roku i o -6,3 proc. niższa „Like 4 Like” (w tym ujęciu analizowane są w te same dni handlowe w styczniu 2023 i 2024 roku). To wynik przede wszystkim ogromnego spadku odwiedzalności w pierwszym tygodniu roku na poziomie -20,1 proc. r/r (-32,7 proc. Like4Like). Spadku nie zniwelowały również słabe wyniki w trzecim i czwartym tygodniu stycznia. 

 

„Przyczyn spadków jest wiele. Klienci najprawdopodobniej zrealizowali większość potrzeb zakupowych pod koniec 2023 roku. Warto zauważyć, że intensywne akcje rabatowe i wielkie zimowe wyprzedaże zaczęły się już na długo przed świętami. Tę tezę potwierdzimy jednak po analizie obrotów za styczeń. Nie bez znaczenia na wyniki firm handlowych ma nadal wysoko utrzymująca się inflacja, co znajduje odzwierciedlenie w wysokich cenach. Warto pamiętać, że dla wielu rodzin organizacja świąt w tym roku była wyjątkowo kosztowna, a zatem to co obserwujemy może być efektem zaciskania pasa i rosnącą skłonnością do oszczędzania” – podsumowuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

 

Retail Institute, jako organizacja odpowiedzialna społecznie, działająca dla dobra i na rzecz rozwoju branży retailu, zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne w procesie analizy danych jest opieranie decyzji na rzetelnych i sprawdzonych wynikach.  Analizy Retail Institute tworzone są od 9 lat z grupą wiodących zarządców centrów handlowych. Wszystkie centra handlowe, raportujące wyniki raz w tygodniu do Retail Institute, posiadają zaawansowane systemy liczące klientów oraz spełniają kryteria badania, prowadzonego przez Retail Institute. Budując metodologię badań odwiedzalności, szereg typów galerii zostało wykluczonych. Są to między innymi obiekty znajdujące się w obrębie np. dworców kolejowych, czy domów towarowych, ale i takie, które liczą zaparkowane samochody, a nie odwiedzających. Wszystkie obiekty muszą zatem przejść rzetelną klasyfikację, by znaleźć się w tzw. medianie wyników Retail Institute.