Retail Institute wprowadza analizy kosztów wspólnych
25 października 2017Już od ponad roku Retail Institute, RI, wspólnie z grupą ponad 100 centrów i sieci handlowych, tworzy tygodniowe benchmarki odwiedzalności oraz miesięczne obrotów. Te ostatnie zostaną niebawem rozszerzone o wskaźnik affordability, OCR, obrazujący stosunek kosztów, tj. czynszu i kosztów wspólnych, do obrotów w 19 różnych kategoriach najmu.
Raporty Instytutu są cenione za możliwość ich praktycznego wykorzystania w budowaniu strategii sprzedaży, marketingu i inwestycji przez zarówno centra jak i sieci handlowe. „Gdy rozpoczynaliśmy prace nad projektem benchmarków dla retailu mało kto wierzył w to, że zastosowana przez nas metodologia pozwoli zmobilizować ponad 100 centrów handlowych do systematycznego raportowania wyników dot. odwiedzalności. Dziś, po ponad 12 miesiącach pracy, możemy z dumą powiedzieć, że raporty FF ReIndex są dostępne w każdy poniedziałek/ wtorek, a te dotyczące obrotów każdego ostatniego dnia miesiąca, powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.
Instytut przygotowuje się do wdrożenia kolejnej, już czwartej, analizy kosztów wspólnych. Pierwszy raport ma ukazać się w czerwcu 2018 roku, wraz z rozliczeniami za 2017 rok. Liderem Rady Ekspertów z zakresu asset management Instytutu jest uznany na rynku specjalista, Grzegorz Dudziak, który wraz z Agnieszką Florczuk prowadzi obecnie firmę zajmująca się m.in. audytami kosztów wspólnych, Property View. „Projekt Instytutu to ogromny krok w stronę większej profesjonalizacji rynku zarządców jak i jego transparentności. Zamiast mnożyć publikacje na temat definicji kosztów wspólnych stworzyliśmy uniwersalny model, który pozwoli firmom porównywać realnie poniesione koszty związane z zarządzaniem, powiedział Grzegorz Dudziak.
Rada Ekspertów tworzona przez uznanych asset managerów włączyła się w prace Instytutu wspierając organizację wiedzą i doświadczeniem i przygotowując rekomendacje dla nowego projektu. „Przez wiele miesięcy zastanawialiśmy się w jaki sposób podejść do zagadnienia tak, aby efektem naszych prac było stworzenie uniwersalnego i zarazem czytelnego modelu budżetu opłat wspólnych, service charges. Chcieliśmy, aby model był możliwy do wykorzystania we wszystkich obiektach komercyjnych, w centrach handlowych i w biurowcach. Największym wyzwaniem okazało się jednak nie tyle wypracowanie uniwersalnych centrów kosztowych przypisanych do wzorcowego budżetu, co stworzenie metodologii badania, określenie warunków brzegowych i założeń niezbędnych do tego, aby kolejna analiza Retail Institute była rzetelna, a jej dane porównywalne, wyjaśniał Grzegorz Dudziak.
Dyskusje na temat kosztów wspólnych, a zwłaszcza sytemu ich rozliczeń, od wielu lat wzbudzają wiele emocji. Instytut jako pierwszy stworzył narzędzie, które będzie zrozumiałe zarówno dla Inwestorów, Właścicieli, Zarządców jak i Najemców, dla których antycypacja elementów kosztowych jest kluczowa przy negocjacjach umów najmu. To kolejny projekt potwierdzający, że Instytutu konsekwentnie realizuje strategię tworzenia centrum badań i analiz rynku retail.