Centra handlowe gotowe na ponowne otwarcie
30 kwietnia 2020Centra handlowe gotowe na ponowne otwarcie
Branża centrów handlowych jest gotowa na ponowne otwarcie, zamkniętych od 14 marca, lokali handlowych i usługowych, i zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa. Zgodnie z zapowiedzią rządu, czwartego maja na zakupy powrócą klienci, a do pracy pracownicy sklepów oraz firm serwisowych i dostawcy. To dla nich, czołowe firmy branży – zarządcy i właściciele obiektów handlowych, skupieni wokół Centrum Transferu Wiedzy i Informacji Retail Institute, zebrali zasady i procedury sanitarne, które zostaną wdrożone w obiektach tuż przed ich ponownym otwarciem. Przygotowany katalog działań będzie na bieżąco aktualizowany, w miarę ukazywania się oficjalnych wytycznych rządowych dla centrów handlowych. Przygotowane zalecenia powstały w oparciu o materiały z 29. kwietnia 2020r. i mogą zostać zaktualizowane po opublikowaniu Dziennika Ustaw.
– Centra handlowe to złożony ekosystem firm, zależności i mechanizmów. Dlatego niezwykle ważne jest, by wdrożone standardy bezpieczeństwa dotyczyły wszystkich osób, których praca składa się na sprawne funkcjonowanie obiektu handlowego. Pracując wspólnie z doświadczonymi liderami rynku centrów handlowych, w oparciu o rządowe rozporządzenia, staraliśmy się stworzyć kompleksowy katalog działań we wszystkich ważnych obszarach – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute. – Bez wcześniejszego przemyślenia, wdrożenia procedur i dostosowania narzędzi, nie mogło być mowy o sprawnym i przede wszystkim bezpiecznym powrocie do funkcjonowania galerii – dodaje Anna Szmeja.
Centrum Transferu Wiedzy i Informacji Retail Institute skupia wokół siebie największe firmy branży, jak: Apsys Polska, ECE Projektmanagement, METRO PROPERTIES, NEPI Rockcastle, EPP, Mayland Real Estate, GEMINI Holdings, Stary Browar, Neinver, Cushman & Wakefield, Master Management, a także IMS SA. Eksperci wspólnie pracując nad najlepszymi rozwiązaniami dla klientów, pracowników i partnerów biznesowych branży.
Zintegrowane działania. Bezpieczny powrót na zakupy
Branża ma świadomość wyzwań i odpowiedzialności. Centra handlowe skupione w Centrum Transferu Wiedzy i Informacji Retail Institute zebrały wytyczne i zalecenia sanitarne, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom galerii w Polsce. Zawierają one zarówno obowiązujące wytyczne rządowe i GIS, dotyczące m.in.: liczby osób mogących przebywać na określonej powierzchni, odstępów między nimi, częstotliwości dezynfekcji poszczególnych części obiektów handlowych jak i zestaw sprawdzonych praktyk i wskazówek wynikających z wieloletniego doświadczenia ekspertów skupionych wokół Retail Institute. Katalog działań będzie na bieżąco aktualizowany, zgodnie z bieżącymi wytycznymi rządowymi.
Już po wejściu w życie I etapu odmrażania gospodarki, w galeriach handlowych zaobserwowano spore ożywienie. Eksperci Retail Institute odnotowali 55,1 procentowy wzrost liczby klientów w 140 centrach handlowych, w dniach 20-26 kwietnia 2020 roku, w porównaniu do wyników z tygodnia poprzedzającego. Baza porównawcza była jednak bliska zeru, a powrót do normalności może zająć nawet kilkanaście miesięcy.
– Od wielu tygodni centra handlowe podejmują działania, które mają przede wszystkim zapewnić klientom bezpieczeństwo oraz realizację potrzeb zakupowych. Spodziewany jest znaczący spadek częstotliwości i długości wizyt, do czasu powszechnych szczepień lub wygaśnięcia pandemii – podsumowuje Anna Szmeja z Retail Institute.
Bezpieczny powrót. Jak centra przygotowały się do ponownego otwarcia zamkniętych od 14 marca lokali handlowych i usługowych?
Działania, podejmowane przez zarządców centrów handlowych, mają na celu zniwelowanie ryzyka zakażenia COVID -19 wśród przebywających na terenie galerii osób. Niezwykle ważnym etapem prac było stworzenie komunikatów i informacji kierowanych do klientów centrów handlowych. Informacje dotyczące środków bezpieczeństwa, wdrożonych w danym centrum, każdy zainteresowany będzie mógł sprawdzić na stronie www i w mediach społecznościowych centrum. Te pojawią się już niebawem. Sposób funkcjonowania poszczególnych obiektów może nieznacznie różnić się między sobą.
Oto najważniejsze zmiany i zasady, które klienci zastaną w centrach już 4 maja.
Maseczki, rękawiczki oraz środki dezynfekcyjne
• Każdy klient wchodzący do galerii handlowej ma obowiązek zasłaniania ust i nosa (maseczką ochronną lub z tkaniny) oraz noszenia rękawiczek jednorazowych (lub foliowych) w trakcie dokonywania zakupów.
• Odwiedzający centrum handlowe odmawiający zasłaniania ust i nosa musi liczyć się z koniecznością opuszczenia terenu centrum.
• Przy wejściu do galerii handlowej znajdziemy informację na temat miejsca, w którym można zakupić niezbędne materiały ochronny osobistej (maseczki ochronne, żele antybakteryjne, itp.). W wielu obiektach pojawią się również automaty z maseczkami.
• Za przestrzeganie zasad sanitarnych w poszczególnych sklepach i punktach usługowych odpowiada personel sklepu. Nad ich respektowaniem w częściach wspólnych budynku czuwa dyrekcja centrum i ochrona budynku.
• Punkty informacyjne galerii nie prowadzą sprzedaży maseczek, rękawiczek, żeli i płynów antybakteryjnych.
Parkingi
• Wjeżdżając do centrum zostaniemy poinformowani o konieczności parkowana na co drugim miejscu parkingowym tak, aby zachować zasadę społecznego dystansu.
• W części obiektów właściwe miejsca do parkowania będzie wskazywać sygnalizacja dostępności miejsc lub bariery fizyczne tj. taśmy, słupki i inne.
• Brak opłaty za parkowanie w centrum będzie dotyczył tylko wybranych obiektów, dlatego warto sprawdzić tę informację przed wizytą w centrum (www, media społecznościowe).
Higiena i czystość
• Serwis sprzątający centrum został wyposażony w środki czystości o działaniu antybakteryjnym i wirusobójczym o silnym działaniu.
• Zwiększono częstotliwość pracy pracowników serwisów sprzątających
• Pracownicy ochrony są odpowiedzialni za kontrolę przestrzegania obowiązujących zasad -konieczności zasłaniania ust i nosa przez osoby wchodzące do centrum.
• Przy wejściu/ wyjściu do galerii zostały zamontowane dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk
• Pomieszczenia toalet, stref restauracyjnych, a także pokój matki i dziecka, ciszy i inne podobne będą ozonowane lub dezynfekowane, aby pozbyć się bakterii i wirusów. W niektórych centrach trzeba liczyć się, że pozostaną zamknięte do odwołania.
• Klimatyzacja i wentylacja centrum będzie włączona w budynku pod warunkiem wprowadzania do obiektu 100% świeżego powietrza (tzn. bez rekuperacji). W przeciwnym razie będzie wyłączona.
• Poręcze, balustrady, drzwi, windy będą dezynfekowane regularnie.
Czego nie znajdziemy w centrum
• Mobilnych/ ruchomych elementów małej architektury – ławki, siedziska, fotele, doniczki, strefy zabaw dla dzieci, etc. zostaną usunięte z terenu galerii.
• Wokół elementów stałych architektury, których nie można usunąć lub które są potrzebne np. dla osób starszych, będą ustawione informacje dot. ograniczenia korzystania. Fontanny zostaną wyłączone.
• Naturalnych barier, które mogą blokować płynny przepływ klientów na terenie galerii.
• Strefy zabaw dla dzieci nadal pozostają zamknięte do odwołania.
• Sklepy znajdujące się na pasażu, tzw. wyspy, nadal pozostają zamknięte do odwołania.
• Kina, strefy rozrywki, siłownie, sale fitness itp. nadal pozostają zamknięte, do odwołania.
Toalety
• Toalety są sprzątane silnymi detergentami o działaniu wirusobójczym i bakteriobójczym.
• Pomieszczenia będą ozonowane lub poddawane silnej dezynfekcji w nocy.
• W toaletach męskich co drugi pisuar będzie wyłączony z działania (lub pojawią się informacje o konieczności zachowania społecznego dystansu)
• Suszarki do rąk zostaną wyłączone, chyba ze posiadają filtr HEPA. Wszystkie filtry będą wymieniane przed ponownym otwarciem centrów. Tam gdzie to możliwe, zastąpią je ręczniki papierowe.
Sklepy, strefy restauracyjne
• Za przestrzeganie wymaganej liczby klientów na terenie sklepów (1 osoba na 15 m.kw) jest odpowiedzialny personel i kierownik sklepu. W trakcie zakupów, na terenie sklepu, klienci muszą posiadać rękawiczki (foliowe lub jednorazowe).
• Jeżeli przed wejściem do sklepu utworzy się kolejka, odległość między oczekującymi klientami wyznaczą, tam gdzie to możliwe, taśmy lub naklejki podłogowe.
• Za przestrzeganie zasad sanitarnych na terenie sklepu odpowiedzialny jest jego personel. Dyrekcja obiektu będzie monitorowała raz dziennie czy przestrzeń przymierzalni w sklepach odzieżowych są regularnie dezynfekowane.
• Strefa restauracyjna zostanie wygrodzona słupkami, a zbędne meble usunięte tak, aby na jej przestrzeni była 1 osoba na 15 m.kw.
Kontrola liczby osób przebywających w obiekcie
• Centra handlowe wyposażone są w systemy liczące klientów. Pracownicy dyrekcji centrum oraz ochrony będą na bieżąco monitorować liczbę osób znajdujących się na terenie obiektu.
• Osoby oczekującymi na wejście do galerii oraz do poszczególnych sklepów będą proszone o zachowanie bezpiecznego dystansu (2 m).
Informacja i komunikacja z klientem – o sposobie działania centrum handlowego dowiemy się z jego strony www, kanałów społecznościowych oraz w trakcie wizyty.
• O zasadzie utrzymania społecznego dystansu, zasłaniania ust i nosa, konieczności ubrania rękawiczek w trakcie zakupów i używania płynów dezynfekcyjnych przypominać będą stosowne komunikaty emitowane przez radiowęzeł centrum handlowego.
• Instrukcje zakładania/ zdejmowania maseczki ochronnej, mycia i dezynfekcji rąk znajdziemy na plakatach, ekranach, a także na naklejkach, infografikach i piktogramach rozmieszczonych w kluczowych miejscach obiektu (toalety, weście/ wyjście do obiektu, parkingi, windy, strefy restauracyjne, klatki schodowe, etc.).
• Dotykowe wayfindery wskazujące drogę do ulubionego sklepu zostaną w miarę możliwości pokryte folią antybakteryjną. Tam gdzie nie będzie to możliwe zostaną wyłączone i zastąpione tradycyjną grafiką. Listę sklepów znajdujących się na terenie centrum znajdziemy na stronie www obiektu.
• Plakaty informacyjno-edukacyjne dot. zasad bezpieczeństwa zostaną poustawiane w kluczowych miejscach galerii, tj. wejście/ wyjście, toalety, ciągi komunikacyjne.
• W punktach informacyjnych centrum zostaną zamontowane ścianki z pleksi, a 2 – metrową odległość między klientami w kolejce będą wyznaczały naklejki podłogowe.
Kontakt:
Anna Szmeja, Prezes Retail Institute
e-mail: aszmeja@einstitute.com.pl