Ewolucja branży modowej w Polsce

Opis

W Polsce, na terenie blisko 500 centrów handlowych, rozwija się ok 250 firm reprezentujących 350 kluczowych marek. W ponad 130. badanych przez RI centrach handlowych aż 50% oferty tworzy moda. Zachodzące zmiany w branży modowej będą zatem w znaczącym stopniu determinować przyszły obraz centrów handlowych.

Moda to ciągły wyścig z czasem. Każdy sezon oznacza nowości, ale nowe modele ubrań czy butów to już często za mało. Innowacyjność produktów i usług musi wykraczać poza biura projektantów i dotyczyć całej firmy– od transportu, logistyki, po  procesy sprzedażowe. Wdrażanie zmian jest jednak czasochłonne i kosztowne – kluczowe firmy sięgają zatem coraz częściej po innowacje i nowe technologie, które są szansą na dodatkowy rozwój. Co zmiany zachodzące w firmach modowych oznaczają dla centrów handlowych? Jakie wyzwania rzucają centrom kluczowe marki modowe w Polsce?

Popularne sieci modowe coraz częściej redukują słabsze lokalizacje lub mają to w planach na najbliższe miesiące, lata. Lokale w centrach, które nie przynoszą oczekiwanych obrotów i nie rokują, albo te, w których relacja kosztów (czynsz + koszty) do obrotów jest niższa niż w innych- są lub będą zamykane. To co budzi niepokój ekspertów RI to fakt, że powstałe w miksie najemców luki będzie coraz trudniej wypełnić nowymi markami, których przybywa w Polsce zdecydowanie wolniej niż tych, które znikają z centrów bezpowrotnie. Sieci handlowe różnice w wynikach finansowych będą chciały skompensować sprzedażą w internecie, pod którą wiele z firm już gruntownie przekształca swoje struktury. Jest to jednak proces złożony i kosztowny, wymagający zaangażowania wszystkich komórek w firmie więc efektów należy spodziewać się dopiero za kilka lat. I ten margines czasu jest pewną szansą dla centrów handlowych, ostatnim dzwonkiem na to, aby przekształcić się w nowoczesne, innowacyjne obiekty handlowe, które spełniają nie tylko aspiracje klientów, ale i najemców. Prym będą więc wiodły te centra handlowe, które wdrażają system smart management i poza klasycznym wynajmem powierzchni w centrach będą oferowały najemcom szeroki wachlarz usług. Paradoksalnie, przyszłością handlu są bowiem właśnie usługi. Co to jednak znaczy? Jaki rodzaj usług ma sens? Które realnie mogą wspierać rozwój sieci handlowych i sprawią, że centrum handlowe będzie ważnym elementem strategii rozwoju firm modowych? Czego oczekują sami najemcy?

To jest czas, w którym mamy zdecydowanie więcej pytań niż odpowiedzi, czas który należy wykorzystać na to, aby liderzy tego rynku wspólnie zaczęli poszukiwać rozwiązań i wykorzystali ten czas na wdrażanie zmian

„Z innej perspektywy” to cykl spotkań organizowanych przez Retail Institute, które pozwalają spojrzeć na retail z nieco innej niż dotychczas strony – z perspektywy sieci handlowych i usługowych mających ambicje i aspiracje do tego, aby wyznaczać trendy, które zdefiniują już dziś przyszłą rolę i funkcje centrów handlowych.