Wpływ koronawirusa na handel w Polsce

W związku z ogromną liczbą zapytań na temat wpływu koronawirusa na wyniki odwiedzalności centrów handlowych publikujemy wycinek ostatniego raportu Retail Institute.

W tygodniu od 2 do 8 marca 2020 roku odwiedzalność centrów handlowych spadła o -5,6 proc. w porównaniu z wynikami za ten sam okres 2019 roku. Spadki w minionym tygodniu odnotowały centra:

  • małe (od 5000- 19 999 m.kw. pow. najmu) o -6,5 proc.,
  • średnie (od 20 000 do 39 999 m.kw. pow. najmu) o -6.2 proc.
  • duże (> 40.000 m.kw. pow. najmu) -4,7 proc.

+12 proc. wzrost liczby klientów odnotowały natomiast centra bardzo małe (< 4999 m.kw. pow. najmu), które umożliwiają dziś Polakom zrobienie szybkich zakupów spożywczych  i podstawowych artykułów gospodarstwa domowego.

Od ok 10 dni klienci odwiedzają centra handlowe aby w pierwszej kolejności skorzystać z oferty sklepów spożywczych, aptek i drogerii. Tym samym spadki wejść do sklepów oferujących modę, ale również w kawiarniach, restauracjach, konceptach rozrywkowych są wielokrotnie wyższe niż te publikowane dla całego obiektu handlowego.  

Centra handlowe to system naczyń połączonych. Sytuacja, z którą mierzy się dziś branża centrów i sieci handlowych, ale również wszystkie powiązane z nią sektory tj. transport, logistyka, produkcja, branża eventowa i wiele innych wymyka się wszelkim prawidłowościom. Szacujemy, że spadki odwiedzalności wywołane wirusem mogą sięgać co najmniej 25-30 proc. Ostatecznego wpływu na obroty na tym etapie nie sposób ocenić. Polacy, co jest w aktualnej sytuacji absolutnie zrozumiałe, będą w najbliższym czasie ograniczać czas wizyt w miejscach publicznych do niezbędnego minimum. Należy się zatem spodziewać spadku liczby odwiedzin, ich częstotliwości oraz czasu trwania.
Centra i sieci handlowe współpracujące z Retail Institute od kilku tygodni podejmują nadzwyczajne środki, które zwiększają bezpieczeństwo zakupów. W wielu miejscach wprowadzono dwutygodniowy system zmianowy pracowników, w miejscach ogólnodostępnych są montowane dozowniki z płynem dezynfekcyjnym, rozwieszane są plakaty informujące o podstawowych zasadach higieny, promowana jest bezgotówkowa forma płatności. Część sieci rozważa możliwość wprowadzenia ograniczenia czasu pracy placówek handlowych, dlatego zachęcamy Państwa do śledzenia na bieżąco informacji w mediach społecznościowych ulubionych marek i galerii.