Experts Review za III kwartał 2019 roku już do pobrania

Najnowsze wydanie Experts Review podsumowujące wyniki centrów i sieci handlowych w III kwartale 2019 roku jest już dostępne. W Raporcie Retail Institute znajdziecie Państwo aktualne analizy odwiedzalności i obrotów, analizę kluczowych wskaźników makro- i mikroekonomicznych, notowania najważniejszych spółek giełdowych z branży modowej oraz przegląd wydarzeń, działań i strategii wybranych firm handlowych, wyznaczających nowe trendy i kierunki rozwoju w retailu.

Trzeci kwartał (niestety) nie przyniósł znaczących zmian trendu odwiedzalności centrów handlowych. Nadal najwięcej klientów tracą centra bardzo małe i małe (do 19 999 mkw. pow. najmu) oraz średnie (od 20 000 do 40 000 mkw. pow. najmu). Centra duże i bardzo duże (ponad 40 000 mkw. pow. najmu) osiągają natomiast stabilne wzrosty, potwierdzając tym samym postawioną w marcu 2018 roku przez Retail Institute tezę o postępującej polaryzacji rynku i dominacji tego typu obiektów na rynkach lokalnych. W tym samym czasie obroty sieci handlowych prowadzących działalność w centrach handlowych mających powyżej 20 000 mkw. pow. najmu, poza nielicznymi wyjątkami, były na plusie. Spadki obrotów, wynikające z ograniczonej liczby odwiedzin, zgodnie z przewidywaniami odnotowały centra małe i bardzo małe.

W branży modowej trwa wyścig technologiczny. W III kwartale br. marka CCC uruchomiła usługę asystenta głosowego Google, przez którego można wybrać markę butów, ich kolor i rozmiar. Coraz więcej spółek wdraża również technologię RFID. Ekologia i zero waste to nurty, które coraz istotniej wpływają na modele biznesowe branży. Adidas rusza z nowym programem wymiany ubrań, we współpracy z brytyjskim start-upem Stuffstr, dzięki któremu klienci będą mogli zwracać stare i nieużywane już ubrania w zamian za vouchery na zakupy. Z kolei H&M przejęła udziały za 4,6 mln euro w Sellpy – start-upie, który sprzedaje w sieci używane ubrania. Coraz więcej firm ogłasza politykę ekologiczną.

Polskie podmioty nie pozostają na tym polu w tyle. LPP jako pierwsza polska firma przystąpiła do globalnej inicjatywy na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w zakresie zarządzania plastikiem – New Plastics Economy Global Commitment. Spółka zobowiązała się, że do końca 2025 roku będzie wykorzystywać tylko te plastikowe opakowania, które poddają się w całości recyklingowi lub kompostowaniu. Jednocześnie LPP zwiększa liczbę sklepów, w których klienci będą mogli oddać używaną odzież. Od września br. kontenery pojawią się w 30 salonach marek House oraz Mohito. Bardzo wyraźny jest również trend redefinicji nowych konceptów salonów – firmy poszukują rozwiązań zarówno w samym układzie asortymentu jak i technologicznych, by przyciągnąć klienta i zaoferować mu nowe korzyści.

Partnerów Retail Institute zapraszamy do lektury, a zainteresowanych subskrypcją do kontaktu.

Z poważaniem,
Anna Szmeja, Prezes Retail Institute
Dorota Kaczyńska, Analityk Retail Institute